Undgå at begå disse fejl i et jobinterview

 Foto: Pinterest

Foto: Pinterest

Det kan være svært at lande drømmejobbet, og jobinterviews kan få nervøsiteten frem hos de fleste. Alt fra at finde det rette outfit til samtalen og at give et godt førstehåndsindtryk kan gøre processen stressende. Men lige gyldig hvilken branche du er i, så er et jobinterview en unik mulighed for at vise hvorfor den pågældende virksomhed skal ansætte netop dig, så udnyt dine minutter så godt som muligt ved at undgå disse klassiske fejl. 

 

1. Dårligt kropsprog

Actions speak louder than words — undgå at lægge armene over kors og signalere et lukket kropssprog. Giv et godt håndtryk, sid pænt på stolen, ret ryggen og husk at smile. 

 

2. Mangel på forberedelse

Der er selvfølgelig punkter man ikke kan forberede, men firmaet du søger job til skal du kende. Lav din research før samtalen, forbered spørgsmål, forbered et par pitches til idéer. Søger du f.eks. et job som Social Media Manager, så forbered et eksempel på hvordan virksomheden kan forbedre deres sociale medier, reach samt engagement. Når man har forberedt sig godt får man automatisk en selvtillid som afspejler sig positivt hos arbejdsgiveren, og hvem vil ikke have en medarbejder der allerede inden de har landet jobbet har vist interesse i virksomheden og fremtidige mål. 

 

3. At komme for sent (og for tidligt)

Det er et kæmpe no go at komme for sent, og egentlig også at komme for tidligt, men især for sent! Lige meget hvor god en undskyldning der er til at du er forsinket, så ødelægger det uden tvivl førstehåndsindtrykket, og det er næsten umuligt at redde derfra. Sørg for at tage afsted I god tid, og vent så hellere et kvarter nede på gaden til den er et par minutter i aftalt tid. 

 

4. Ikke at uddybe dine svar

Giv din (måske) kommende arbejdsgiver mulighed for at lære mere om dig. Undgå at svare på spørgsmålene I korte sætninger. Hvis du synes du er en dygtig team player, så uddyb endelig. Hvorfor er du en dygtig team player? Giv gerne eksempler fra tidligere jobs, dit forhold til tidligere kollegaer med mere. Hvorfor skal de have dig på deres team? Fortæl dem hvad du kan 'bring to the table'!

 

5. At afbryde

Nogle bliver så nervøse at de har tendens til at afbryde intervieweren i stedet for at lytte og vente på at få ordet. Igen giver det et dårligt indtryk, og som arbejdsgiver bliver man nervøs for om du har svært ved at koncentere dig og høre efter i en arbejdssituation. Tag det stille og rolig og lyt med interesse, når det er din tur til at svare så husk råd nr. 4!

 

6. Ikke at følge op

Skil dig ud! Send en email indenfor 24 timer til din kontakt og tak for hans eller hendes tid. Afhængig af hvornår du har fået af vide at du vil høre mere, husk endelig at følge op uden at presse dig på. Og hvad enten du får jobbet eller ej, husk at alt giver læring, så mist ikke modet. Dit drømmejob venter derude busigirl! 

Terese Ask